E-Belgeler Hakkında Soru ve Cevaplar
SORU : Temel Fatura, Ticari Fatura ve e-arşiv fatura nedir?
CEVAP : Temel Fatura, e-fatura mükellefi tarafından e-fatura mükellefi olana kesilen, karşı taraftan kabul veya red beklenmeyen faturadır. Alıcının reddetmesine izin veren bir buton yoktur.
Ticari Fatura, e fatura mükellefi tarafından, e fatura mükellefi olana kesilen, karşı tarafın kabul veya reddi onaylandıktan sonra geçerli hale gelen faturadır. Alıcının red veya kabul etmesini sağlayan butonlar vardır.
e-arşiv Fatura :
1- e fatura mükellefi tarafından, e fatura mükellefiyeti olmayanlara,
2- e fatura mükellefiyeti olmayıp, vergi mükellefine KDV dahil 5.000,00 (beşbin) , vergi mükellefiyeti olmayana KDV dahil 30.000,00 TL(otuzbin) olarak düzenlenmesi gereken faturalardır. (Basit usul Vergi mükellefleri için de geçerlidir.)
SORU : e-fatura mükellefi olamayanlar e arşiv faturayı nasıl kesecekler?
CEVAP : e-fatura mükellefi olmayanlar GİB in belirlediği interaktif Vergi Dairesi Şifresi ile giriş yapılabilecek portalı üzerinden düzenlenecektir. Düzenlenme süresi normal fatura gibidir. İrsaliye tarihinden itibaren 7 günlük süre e arşiv ve e faturalar için de geçerlidir.
Aşağıda örnek test portalı giriş görüntüsü mevcuttur.
E Arşiv Portalı Test Giriş Ekranı üzerinden fatura işlem sıralaması,
1. Kullanıcı Kodu ve şifresi kısmında KULLANICI ÖNER gelen kodlar sonrası GİRİŞ ,
2- Üstte modül seçinizde E-ARŞİV PORTAL seçilir,
3- Belge işlemleri tıklanınca gelen görüntüde 5000/30000 FATURA OLUŞTUR ,
4- Vergi veya TC yazılır. Bilgiler otomatik gelir. ADRES fatura kesen tarafından yazılır.
5- VERGİ EKLE, ekstra bir durum var ise tevkifatlı ÖTV li, vs. İçin kullanılır. Yoksa,
6- Aşağıda SATIR EKLE , DÜZENLE ,
7- DÜZENLE , kısmında fatura içeriği olan ürünle ilgili bilgiler girilir,KAYDET , sonrası eğer ikinci bir satır sözkonusu olacaksa SATIR EKLE ile faturada olması istenen 2. Satır bilgileri yazılır. Bu şekilde bilgiler tamamlanır. OLUŞTUR denilir.
8- Taslaklar oluşturuldu dediğinde Yeniden TASLAKLAR yazan kısma tıklanır. SORGULA dan ilgili fatura bulunur. GÖRÜNTÜLE dediğinda faturanızı görebilirsiniz.
9- 2 adet çıktı alınız. (1 firma dosyanıza, 1 Mali Müşavirinize)
10- Faturanızın sağ tarafında TİK var ise FATURANIZ ONAYLANMIŞ, İŞLEM BİTMİŞ demektir.
MÜKELLEFLERİNİZİ BİLGİLENDİRMENİZ İÇİN DÜZENLENMİŞTİR.
KESİNLİKLE FATURALARI KENDİNİZ YARDIM ETMEK İÇİN DAHİ OLSA KENDİ BİLGİSAYARINIZ ÜZERİNDEN DÜZENLEMEYİNİZ. IP NUMARANIZ ÜZERİNDEN DÜZENLEYEN SİZ TESPİT EDİLİR İSENİZ BÜYÜK CEZALARA MARUZ KALIRSINIZ.
SORU : e-arşiv ve e-fatura da bulunması gereken bilgiler nelerdir? Yani olmazsa olmazlar…
CEVAP : Aşağıda bilgilerinize sunulmuştur.
e-fatura ve e-arşiv faturada bulunması mecburi bilgiler…
1- Düzenleme tarihi ve belge no,
2- Düzenleyenin Adı Soyadı varsa ticaret ünvanı, adres, vergi dairesi ve vergi kimlik no’su
3- Müşterinin Adı Soyadı varsa ticaret ünvanı, adresi, vergi dairesi ve vergi kimlik no’su,
4- Malın veya hizmetin nevi, miktarı, birimi, fiyatı ve tutarı, vergi oranı ve tutarı,
5- Satılan malların teslim tarihi ve irsaliye no’su,
6- Başkanlık sisteminde sorgulanma, görüntülemek, doğrulamak için GİB tarafından bilgi içeriği belirlenen KAREKOD veya BARKOD
Zorunlu bilgilere ilave olarak, mükellefler ihtiyaçları doğrultusunda bilgi ekleyebilirler.
|
Ayrıca, Elektronik Ticaret Kapsamında Düzenlenen e-fatura ve e-arşiv faturalarda,
Satış işleminin yapıldığı WEB adresi, Ödeme Şekli, Ödeme Tarihi, Mal Satışlarında Gönderiyi taşıyanın Adı Soyadı/Ünvanı, VKN/TCK bilgisi, Satışa konu olan malın gönderildiği veya hizmetin ifa edildiği tarih,
EĞER İADE OLURSA,mail olarak gönderilmiş olan faturayı müşteri çıktı yapıp, İade bölümünde, malı iade edenin adı soyadı adresi, imzası, iadeye konu olan malın miktarı cinsi birim fiyatı ve tutarı yazarak gönderir. (GİDER PUSULASI YERİNE GEÇER)
|
SORU : e-defter, e-fatura, e-arşiv geçme şartları nelerdir? Kimler geçmelidir?
CEVAP : Aşağıda tablodaki şatları taşıyan tüm vergi mükellefi olanlar için geçerlidir.
Hali hazırda e-defter, e-fatura mükellefi olanlar ise 01.01.2020 itibariyle E-ARŞİV faturaya da geçmek zorundalar. UNUTTURMAYINIZ…
SORU: Manav, pazarcı, market olarak HAL KAYIT sistemine kayıtlı olan mükellefler de Tebliğ kapsamında mıdır?
CEVAP: Hayır, Bu kapsama 5957 sayılı Kanuna istinaden yayınlanan Sebze ve Meyve Ticareti ve Toptancı Halleri Hakkında Yönetmelik’in 40.maddesinde hale bildirim yükümlülüğü olan mükelleflerden sadece komisyoncu ve tüccar sıfatı olanlar girmektedir.
SORU: e-fatura veya e-arşiv faturaya itiraz nasıl olur?
CEVAP: e-fatura eğer temel fatura ise,TTK 21/1 maddesine istinaden 8 gün içerisinde, TTK 18.maddesine istinaden NOTER yoluyla, KEP , taahhütlü posta ve telgraf yolu ile itiraz edilecektir.
Ticari fatura ise, iptal ve red butonları kullanılarak sistem üzerinden itiraz edilecektir. Ya da iade faturası düzenlemek kaydıyla işlem de yapılabilir. Ya da Firma ile görüşme yaparak 7 gün içerisinde kendi kestiği faturayı kendisinin iptal etmesinde anlaşabilirsiniz.
E-arşiv faturada ise, GİB üzerinden kesilenler için iade faturası düzenleyebilirsiniz. Gelen faturada İade ile ilgili kısımları doldurup imzalayarak geri iade edebilirsiniz.
BU SÜREÇLER MÜKELLEFİN BİLGİSAYARINDAN YA DA MÜKELLEFİN KENDİSİ TARAFINDAN YAPILMALIDIR.
SORU: e-defter ve e-fatura mükellefi olanlar nasıl bir yol izlemeli?
CEVAP: e-defter mükellefi olanlar, öncelikle KAMU SERTİFİKASYON MERKEZİ nin internet sitesine girerek, MALİ MÜHÜR başvurusu yapmalıdır. Başvuru sonrası en fazla 3 gün içerisinde ödeme yapıp başvuruyu tamamlamalıdır. Normalde 3 ile 5 gün içerisinde belirtmiş olduğunuz adrese YETKİLİ KILDIĞINIZ kişiye İMZASI karşılığında MALİ MÜHÜR teslim edilir. Yoğunluk nedeniyle bu süre uzayabilir. Bu sebepten mükelleflerinizin MALİ MÜHÜR başvurularını geciktirmemesi konusunda İKAZ ediniz.
Sonrası mükellefinizin anlaşmış olduğunuz entegratör, kendilerinin bilgisayarlarına gerekli kurulumları yaparak e-faturaya hazır hale getirir.
Eğer siz Müşavir olarak başka bir program kullanıyor iseniz, ona göre programcınızla görüşerek ilgili Şirket için e defter açılışı konusunda görüşme ve yazışmalarınızı yapınız. E-defter saklama ve gönderme konusunda firmanın entegratörü ile sizin entegratörünüz aynı olması sizin menfaatinizedir.
SORU : e-defter mükellefi olanlar noterden başka tasdik yapacak mı?
CEVAP : e-defter mükellefi olan firmalar, YEVMİYE VE DEFTERİ KEBİR haricinde kalan diğer defterlerini NOTERDE süresi içerisinde TASDİK ettirmelidir. (Sicil Tasdiknamenizi unutmayınız)
SORU: Daha evvel irsaliyeli fatura kullanan mükelleflerde durum ne olacak ? Ayrıca irsaliye mi bastıracak? Zaten 01/07/2020 de geçeceği için bu süreçte kestiği faturaları malları gönderirken yazdırıp verse olur mu?
CEVAP : Zaten elektronik ticaret üzerinden kesilen faturaların gönderi ile birlikte müşteriye gönderme zorunluluğundan dolayı, İrsaliye yerine geçeceğinden yeni bir irsaliye kesmesine gerek yoktur.
Diğer e-fatura ve e-arşiv mükellefleri için ise, erken tarihli olarak fatura ile birlikte e-irsaliyeye geçebilir. Ya da 01.07.2020 tarihine kadar kağıt irsaliye bastırıp kullanılır, e faturalarda irsaliye numaraları belirtilir.
SORU: e-fatura mükellefi olamayan firmaya, aynı gün içinde MÜŞTERİ birkaç kere gelip mal alınca, günlük toplam fatura tutarı 5.000,00 i geçtiğinde durum ne olacak?
CEVAP : Kesilmiş olan kağıt faturalar iptal edilerek , toplu olarak e-arşiv fatura düzenlenecektir? (Şahsi düşüncemiz olarak, iptal edilmiş olan faturaların üzerine de kesilen e-arşiv ft nosunu yazarsanız , nedenini hatırlarsınız diye de mükellefinize bildiriniz?)
SORU : e-fatura veya e-arşiv faturayı mükellef kesmeyi unuttu. Yada geç keserse ne olur?
CEVAP: Kağıt fatura için geçerli olan VUK hükümleri e faturalar ve e arşiv faturalar için de geçerlidir.
SORU : e-defter onaylaması sırasında mali mühür arızalandı. Süresinde defteri gönderemedik. Ne yapmalıyız. Cezası var mıdır?
CEVAP : Bu sıkıntıyı yaşamamanız için öncelikle MALİ MÜHÜR den iki tane alınmasını tavsiye ederiz. Eğer ki almaz iseniz, KAMU SERTİFİKASYON MERKEZİ’nden ZAMAN DAMGASI alınması ceza alma konusunda engelleyicidir.
Velev ki gönderemediniz. defterlerin geç gönderilmesi halinde 2019 yılında 1.900,00 TL. Özel usulsüzlük cezası kesilmektedir. 2020 için ise belirlenecektir.
SORU : e-defterleri gönderirken nelere dikkat etmeliyiz?
CEVAP : e-defterler için, gönderildiği ilgili ay sonu itibariyle firmanın kesin mizanı çıkartılmış gibi çalışılmış olmalıdır. Yani, kasa, bankalar, çekler , senetler, amortismanlar, kdv tahakkukları, ücret tahakkukları yapılmış olmalıdır. 120 ve 320 hesaplarda ters bakiyelerinin fazla olması nedeniyle avanslar hesabına alınması, Geçici dönemlerinde kur değerlemelerini de yapmayı unutmayınız.
SORU : e-defter gönderme süreleri nelerdir?
CEVAP: e-defter gönderme süreleri aşağıda tabloda belirtildiği gibidir. Yalnız gönderme sizin tercihinize kalmıştır. Vergi Dairesine İnteraktif üzerinden Geçici dönemleri bazında göndermek istediğinizi bildiren dilekçe vermediğiniz suretçe AYLIK YÜKLEME tablosu üzerinden defterleriniz değerlendirilecektir.
Dönem | Aylık Yükleme Tercihinde BUlunulması Halinde | Geçici Vergi Dönemlei Bazında Yükleme Tercihinde Bulunulma | |
Ocak | Nisay ayı sonu | Ocak Şubat Mart |
Mayıs ayı sonu |
Şubat | Mayıs ayı sonu | ||
Mart | Haziran ayı sonu | ||
Nisan | Temmuz ayı sonu | Nisan Mayıs Haziran |
Ağustos ayı sonu |
Mayıs | Ağustos ayı sonu | ||
Haziran | Eylül ayı sonu | ||
Temmuz | Ekim ayı sonu | Temmuz Ağustos Eylül |
Kasım ayı sonu |
Ağustos | Kasım ayı sonu | ||
Eylül | Aralık ayı sonu | ||
Ekim | Ocak ayı sonu | Ekim Kasım Aralık |
Gelir veya kurumlar vergisi beyannamelerinin verileceği ayın sonuna kadar |
Kasım | Şubat ayı sonu | ||
Aralık | Gelir veya kurumlar vergisi beannamelerinin verileceği ayın sonuna kadar |